Dansbandsnytt kan summera en novembermånad med otrolig tillväxt, både på nyhetssajten dansbandsnytt.se och på Facebook. ”Vi har publiken, branschen och en mängd andra intresserade att tacka för att vi har blivit Sveriges nyhetstjänst för dansbandskulturen”, säger verksamhetsansvarige Niklas Lindh.
Under november blev en bit över 200 000 artiklar öppnade på dansbandsnytt.se och trafiken har därmed fördubblats på bara två månader. Och under november hade Dansbandsnytt dessutom en räckvidd på Facebook på nästan 700 000 användare.
– Det är helt uppenbart att det nyhetsformat som vi kan erbjuda har varit efterlängtat av många. Vi tar dansbandskulturen på allvar, vi tror på professionell och oberoende journalistik och vi är helt övertygade om att framgången är ett bevis på att många som har ett engagemang för dansband välkomnar en sån här satsning, säger Niklas Lindh.
Vad är på gång framöver för Dansbandsnytt?
– Vi ser över vårt erbjudande för annonsörer inför våren och sommaren då det är många som hör av sig och vill annonsera hos oss då. Det är viktigt att vi kan erbjuda attraktiva utrymmen för både små och stora aktörer. Och så laddar vi upp inför Dansbandsveckan på Cinderella nästa månad.
– Vilka av de sju kryssningarna kommer ni att vara ombord?
– Dansbandsnytt ska vara på plats under samtliga sju kryssningar för att möta publiken. Vi ska producera en mängd artiklar och dessutom ha möten med musiker, arrangörer, dansband och andra relevanta aktörer för branschen. Så den som vill träffa oss får mer än gärna höra av sig, säger Niklas Lindh.
Klicktoppen november månad
Det här är de artiklar som ni klickade mest på under november månad:
- Jannez orkesterbuss är såld – så slutade auktionen.
- Hon sjunger dansbandslåtar på TikTok – inspirerades av Lucianoz.
- ”Det är ren stöld” – de höjer sina röster om Spotifydanser.
- Nu säljs Jannez klassiska gula buss.
- Tuff dansbandskamp mellan 12 dansband – han leder fartfyllda dueller.