Hoppa till innehåll

Klartecken för M/S Birka-satsning: Konkurrensverket godkänner rederiaffär

Fartyget M/S Birka Gotland som tas i trafik i mars månad. Foto: Gotlandsbolaget

Det står nu klart att affären som rör kryssningsfartyget M/S Birka Stockholm blir verklighet. Konkurrensverket har nu sagt Ja till att Gotlandsbolaget och Viking Line får bilda ett nytt gemensamt bolag där verksamheten bygger på Birkakryssningar mellan Stockholm och Åland.

I och med affären så köper Viking Line 50 procent av Birkafartyget från Gotlandsbolaget som kommer att stå för den andra halvan av ägandet. 

– Vi är givetvis mycket glada att vi fått ett så snabbt besked från Konkurrensverket. Det betyder att den nya verksamheten kan sätta full fart för att lansera den nya kryssningsprodukten med trafikstart våren 2024, säger Håkan Johansson, VD för Gotlandsbolaget i ett pressmeddelande.

Bolagen hävdade i sina tidigare pressmeddelanden att samarbetet innebär en stor satsning på kryssningsresor på Östersjön. Starten av verksamheten är planerad till våren 2024 – samtidigt som Viking Lines fartyg M/S Cinderella flyttas från linjen Stockholm – Mariehamn för att istället trafikera linjen Helsingfors – Mariehamn – Stockholm.

Dansbandsnytt har i en tidigare artikel ställt frågor till både Golandsbolaget och Viking Line vad satsningen innebär för utbudet av dans till dansband, och om Dansbandsveckan till havs kommer att finnas kvar då Cinderella flyttas från Ålandslinjen till linjen Stockholm – Helsingfors. Bolagen har dock inte kunnat ge några svar på frågorna från Dansbandsnytt, då ”arbetet med nöjesutbudet pågår”.

Dessutom har bolagen inväntat godkännandet från Konkurrensverket, något som nu alltså har kommit.

Reaktionerna på rederiaffären har varit många i sociala medier, liksom oron över vad affären kommer att innebära för satsningen på dansband. Här kan man läsa en del av inläggen på sociala medier.

Nu återstår att se hur lång tid det dröjer innan Gotlandsbolaget och Viking Line ger besked om nöjesutbudet framöver, och om Dansbandsveckan till havs kommer att leva vidare.

/Niklas Lindh, reporter