Hoppa till innehåll

Rekordmycket förköp inför Dansbandsveckan: ”Kraftig ökning väntas i sommar”

Dansbandsveckan i Malung tror på betydligt fler besökare i år. Foto: Niklas Lindh

Aldrig tidigare, sedan Dansbandsveckan i Malung började erbjuda förköp på allvar år 2014, har så många biljetter sålts i förväg som i år. ”Det gör att vi räknar med att passera 40 000 besök i sommar – och då har vi räknat försiktigt”, säger arrangemangets marknadsansvarige, Lars Bälter.

Nästan dubbelt så många veckobiljetter har sålts hittills inför årets dansbandsvecka, jämfört med motsvarande period ifjol. Och när det gäller kvällsbiljetterna så handlar det om en tredubbling. Och med bara drygt två månader kvar till årets dansbandsvecka inleds i Malung, så ökar nu försäljningstakten successivt.

– Det här överträffar egentligen alla våra förväntningar. Det är klart att man blir jätteglad när man ser en sån här utveckling.

– Vi ser ju också att det är ett allmänt ökat intresse för dans, vilket märks runt om i Sverige när det gäller publiksiffror. Det gör att vi räknar med en stark uppgång i Malung i sommar.

Förra året räknade arrangörerna in sammanlagt 31 900 besök till de sju danskvällarna under Dansbandsveckan i Malung – en nedgång jämfört med året innan, vilket delvis ska ha berott på hela dagar med ihållande regn som skrämde bort många besökare. Dessutom var hela branschen kraftigt påverkad av pandemin bara något år tidigare.

Populära och idylliskt belägna Malungs Camping invid Västerdalälven är alltid fullsatt under Dansbandsveckan. Foto: Niklas Lindh

”Försiktig” målbild: Över 40 000 besök 

Dansbandsnytt har i flera artiklar under våren kunnat rapportera om alltmer positiva publiksiffror från arrangörer och dansband över stora delar av landet. Och det här visar sig särskilt tydligt i något av en förköpsfest inför Dansbandsveckan i Malung i sommar. Frågan är, med tanke på den uppåtgående trenden, hur många besök man siktar på i år?

– Vi har satt en återhållsam målbild på 40 000, eller kanske drygt 40 000 besök. Vi vet ju inte hur det utvecklar sig under de sista månaderna så det är bättre att man sätter ett försiktigt mål, så får vi bli extra glada om vi lyckas överträffa det.

Om arrangörerna lyckas klara det ”försiktiga” målet på 40 000 besök så skulle det betyda en ökning med hela 25 procent på ett år. Det skulle också innebära att Dansbandsveckan är tillbaka besöksmässigt där arrangemanget befann sig före pandemin. Det i sin tur skulle få stor betydelse på flera plan.

– Både för näringslivet och föreningslivet så betyder den här veckan enormt mycket. För många är det en överlevnadsfråga. Vi har både restauranger och boendeanläggningar som drar in mellan 30 och 50 procent av sin årsomsättning den här veckan så för bygden är det här egentligen livsavgörande.

– Och efter de här åren som har varit så skulle det vara positivt för arrangemanget att vi kan visa att vi ökar antalet besökare. Det är också en viktig signal att vi har ett attraktivt arrangemang som våra gäster uppskattar och vill besöka.

/NIKLAS LINDH, REPORTER