Hoppa till innehåll

Dansfantastens svar på kritiken mot Lucianoz: ”Fler kommer att börja dansa”

Britt-Marie Laine (vänster bild) är övertygad om att Luzianoz (höger bild) kommer att bidra till ökat intresse för dans. Foto: Privat/Sony Music

Det har varit många, ibland motstridiga och delvis skarpa, reaktioner i sociala medier på den nye dansbandssångaren Lucianoz sedan tv-serien om honom började sändas i TV4 i veckan. Men en som reagerar på den ibland hårda retoriken är Britt-Marie Laine från Stockholm. Hon hävdar att Luciano kan bidra till stor nytta för hela danskulturen, och att fler kommer att bli intresserade av dans till dansbandsmusik.

Hyllningskörerna av Lucianoz har varit många efter det första avsnittet av TV4-serien som började sändas i måndags. Från Dansbandsveckan i Malung räknar man med att intresset för dans till dansbandsmusik kommer att öka efter tv-serien, och att nya grupper av besökare kommer till Malung nästa sommar.

Men det finns också många som i sociala medier har uttryckt sig hårt och kritiskt mot Lucianoz, mot hans sång och mot den uppmärksamhet som han får. Kritiken riktar sig också mot att TV-kanalen inte lyfter fram ett ”vanligt hårt arbetande dansband” istället som spelar uppemot fyra timmar per kväll.

”Han har lyckats – varför trycka ner?”

Reaktionerna syns i Facebookflöden där Dansbandsnytts artiklar om Lucianoz har publicerats. Men dansentusiasten Britt-Marie Laine från Stockholm vänder sig starkt emot de kritiska reaktionerna och tror att Lucianoz kommer att betyda mycket för intresset för dans. Dansbandsnytt kontaktade Britt-Marie för att be henne utveckla sina synpunkter.

–  Luciano har lyckats med något som gör att både unga och äldre, och även personer med utomnordisk bakgrund, har fått upp ögonen för svensk dansbandsmusik. Han har verkligen lyckats och varför ska man då trycka ner…? Istället kommer det här sannolikt leda till att fler får upp ögonen för de andra dansbanden också. Och då har vi även en ny publik som börjar dansa.

Men varför tror du att många ändå uttryckte sig så negativt och hårt mot Luciano, och mot att TV uppmärksammar honom?

– Jag det kan man verkligen fråga sig. Det är ju så att han får ett tv-program för att han har lyckats med något stort. Och det är så många som lyssnar på honom och tycker om både honom och hans röst. Och min mamma som är 85 år säger exempelvis ”åh, jag älskar honom…”. Sen finns det väl de som tycker att han ju inte har något eget band utan ”bara” sjunger till förinspelad musik. Men faktum kvarstår, att han har lyckats. Och att han pratar så gott om dansband – då borde man ju istället tycka…wow…

Dansband i Kungsträdgården rena succén

Dansbandsmusik har en oerhörd potential bara fler får chans att upptäcka den, hävdar Britt-Marie. För henne är dansen en oerhört viktig del av hennes liv sedan mycket lång tid tillbaka, och hon är en flitig besökare på en mängd olika danstillställningar.

Röda Korset

Och det som hände i samband med att dansbandsmusik blev en del av Kulturfestivalen i Stockholm i somras, med dansband i Kungsträdgården, visade på hur populär musiken kan bli i nya grupper, hävdar hon.

Engdahls på Kulturfestivalen i Stockholm. Foto: Engdahls

– Det var väldigt många där, inte minst personer med olika etniska bakgrunder, som knappast hade hört talas om dansband. Och så kommer Luciano dit och sjunger, och sen stannade besökarna kvar där och hörde på exempelvis Titanix och Bob Stevens. Det får verkligen betydelse. Och det här är ju musik och låtar som så många tycker mycket om. Och om fler, med olika bakgrunder, får upp ögonen för det här så skulle det bli mycket mer folk på danserna.

Alkoholen och proffsdansarna

Men en otroligt viktig faktor för att dansbandskulturen ska kunna växa, är enligt Britt-Marie ett inkluderande förhållningssätt. Hon refererar då till den debatt som växte fram sedan Peter Larsson i Larz-Kristerz kritiserade den svenska alkoholpolitiken och att den ”riskerade att ta död på de folkparker som finns kvar”.

Peter Larsson, sångare i Larz Kristerz är kritisk till hur den svenska alkohollagstiftningen påverkar de svenska folkparkerna. Till höger Trond Korsmoe. Foto: Niklas Lindh

Peter Larsson fick mycket starkt medhåll från både danspublik, arrangörer och musikerkollegor. Men många företrädare för olika dansklubbar var kritiska och skarpa i sina inlägg i sociala medier. De gav uttryck för hård kritik mot möjligheten att servera alkohol i samband med danstillställningar, och även mot besökare som dansar efter att själva ha druckit alkohol.

Det som den debatten visade på, är inte bra för dansbandskulturen, säger Britt-Marie Laine. Istället anser hon att det behöver finnas en ömsesidig acceptans, och att de personer som enbart är ute för att dansa behöver välkomna och inkludera personer som inte dansar så ofta. Det gäller även de som vill ta sig något att äta och dricka i samband med danser:

– Jag förstår inte hur man tänker, för man vill väl att fler ska börja dansa? Och då måste vi lätta på de här möjligheterna, och se det som att det inte är fel att dricka något glas vin och mingla och umgås. Alla går inte ut och dansar fyra till sex timmar i sträck. Många vill kunna äta, ta ett glas vin, dansa lite grann och bara lyssna och mingla. Dansen är till för alla. Inte bara för ”proffsdansarna”.

/NIKLAS LINDH, REPORTER