Som ett led i arbetet med att utveckla innehållet på nyhetssajten Dansbandsnytt, och sprida kännedomen om Sveriges nya oberoende nyhetstjänst, så kommer delar av redaktionen att finnas på plats under alla sju danskvällar på fartyget. ”Jag ser fram emot mängder av spännande intervjuer, samtal och diskussioner om hur vi kan nya nya steg framåt”, säger Niklas Lindh, redaktör och samordnare för verksamheten.
Det har varit en raketstart för Sveriges nya nyhetssajt för dansbandskulturen. Vecka efter vecka har trafiken på dansbandsnytt.se ökat kraftigt och budskapet om den nya verksamheten sprider sig snabbt både inom dansbandsgenren och långt utanför.
– Vi ska vara hela dansbandsgenrens nyhetssajt, som jobbar med oberoende journalistik för maximal trovärdighet. Vi ska också vara modiga och våga lyfta frågor där det kan finnas motsättningar. Vi ska våga ställa ansvarsutkrävande frågor och vi ska inte tveka att skildra, sprida och/eller ta initiativ till debatten för dansbandskulturens skull om den riskerar att bli exkluderad i olika sammanhang, säger Niklas Lindh.
En annonsfinansierad verksamhet
Dansbandsnytt drivs helt och hållet av professionella medarbetare med ett stort hjärta för dansbandskulturen, men ingen av medarbetarna är avlönade för att arbeta med sajten – varken journalister, krönikörer eller andra.
– Det säger en hel del om att vi ändå tillsammans lyckas åstadkomma något som uppfattas som väldigt professionellt och relevant. Och med tanke på det överväldigande mottagande som vi har fått, så måste vi börja planera för nästa fas. Vi behöver vara en annonsfinansierad nyhetssajt och det är dit som vi ska. För med intäkter kan vi öka vår bevakning och skildring av dansbandskulturen runt om i landet.
Men hur kan en nyhetssida vara annonsfinansierad och ändå fri och oberoende?
– Det är enkelt. Vi kommer alltid att låta nyhetsvärderingen styra vad vi ska skriva om. Både det storslagna och välkända, samt det lilla lokala, är viktigt att kunna skildra. En mångfald av innehåll är vad vi vill erbjuda. Inkludering och mångfald är dessutom två av våra ledord. Men så behöver vi på sikt kunna sälja annonser, och öppna för betalda samarbeten, för att vi ska kunna ha en hållbar och professionell verksamhet.
Hur ska det kunna gå till?
– Med största möjliga öppenhet, ärlighet och transparens så är det inga problem. En artikel som är skriven efter en önskan från en kommersiell aktör kommer mycket tydligt att vara utmärkt som ”betalt samarbete” så det också blir tydligt för våra läsare.
Finns det möjlighet att köpa annonser idag?
– Vi har precis lanserat fantastiskt förmånliga introduktionserbjudanden. Här är det också viktigt att man vet att man får en otroligt häftig exponering hos en sajt som vår, som ständigt är i rörelse, jämfört med om vi vore en statisk sajt. Både på vår förstasida och inne i varenda artikel har man möjlighet att synas som annonsör. Det innebär mycket ”bang for the bucks” säger Niklas Lindh och skrattar.
Betalar Viking Line för att ni ska vara ombord på Cinderella, eller får Dansbandsnytt gratis boende?
– Nej vi betalar fullt pris. På så sätt kan vi vara ombord och jobba med vårt innehåll med journalistisk integritet, professionalitet och största möjliga trovärdighet.
Vad ser du mest fram emot?
– Det är visserligen långt kvar till januari, men jag ser fram emot mängder av möten med danspubliken, dansbanden, arrangörer, skivbolag och andra aktörer. Jag vill höra om deras syn på hur vi kan ta nya steg för att bli ännu mer relevanta och intressanta, men också resonera kring eventuella samarbeten framöver.
– Det är tillsammans som vi kan ta nya steg framåt och jobba för att ge dansbandskulturen en allt starkare röst i hela landet, avslutar Niklas Lindh.
/REDAKTIONEN
Läs mer: Här finns mycket förmånliga introduktionserbjudanden för annonsering på Dansbandsnytt.