De är ett av dansbands-Sveriges riktigt kreativa låtskrivarteam. De pratar oftare i telefon med varandra än med sina respektive fruar. Och samarbetet har de senaste 15 åren lett till hundratalet låtar till en mängd dansband. Men frågan om Spotifydanser och utebliven upphovsrättsersättning både oroar och engagerar. Möt Thomas Berglund och Henrik Sethsson – ett radarpar i dansbandsmusikens tjänst.
Det är första gången någonsin som låtskrivarduon blir intervjuad tillsammans, trots att de är ett starkt och aktat team i branschen. För faktum är att de sällan träffas ”på riktigt”, men telefonen går istället varm mellan de båda.
– Vi sporrar varandra och gör bra musik tillsammans, men trots att vi inte har träffats så många gånger i verkligheten så har det ändå byggts upp en vänskap som det bara kan göra med någon som man jobbar väldigt tight ihop med. Alltså jag pratar mer i telefon med Thomas än vad jag gör med min egen fru, säger Henrik och skrattar.
Guldklav och guldskiva
Att det uppstår ett så starkt vänskapsband vill de båda beskriva som unikt. Och det bandet har i sin tur skapat goda förutsättningar för att skriva starka låtar, nästan som på löpande band, förklarar Thomas:
– Ja i och med vänskapen så går samarbetet i låtskapandet så himla lätt. Och ett exempel på hur det kan gå till när vi skapar ihop, är när vi skrev ”Be mig! Se mig! Ge mig!” som blev årets låt på Guldklaven 2013 och som Elisas framförde. Jag hade vaknat upp mitt i natten, hade en idé i huvudet och nynnande in den i telefonen. Och nästan direkt tog jag kontakt med Henrik och så skrev vi låten tillsammans, och det blev ju en jättehit.
Den låten har fortsatt att växa i popularitet för varje år, och är nu uppe i fyra miljoner streams/lyssningar på Spotify, vilket motsvarar Guldskivenivå.
Platinanivå – långt efter bandnedläggningen
Det finns en hel Spotifylista med enbart låtar som duon Berglund och Sethsson har skrivit, och som framförs av en mängd olika dansband. Och en av låtarna som upphovsmakarna särskilt vill framhålla, är ytterligare en låt som framfördes av Elisas: ”Om 100 år”.
– Den låten blev stor efter det att Elisas hade försvunnit. Och det är så galet att den nästan är på väg att komma upp i Platinanivåer och det är otroligt ovanligt för en dansbandslåt, om det inte är Arvingarna eller Lasse Stefanz, att det streamas så mycket. Och framför allt med ett band som inte har spelat på en sju åtta år, säger Henrik.
Platinanivå motsvarar hela åtta miljoner streams.
Allt kan börja med en låttitel
Thomas och Henrik berättar att en nattlig idé ofta kan innebära att ett första frö blir sått och som kan leda till att en ny låt växer fram. Eller också börjar de första fröna att gro i helt andra sammanhang, i form av en strof, en titel, ett utkast till en refräng eller kanske bara ett intro.
Sedan betar de successivt av idéflödena och känner av om idéerna ska tas vidare i deras gemensamma musikskapande process, eller inte.
– Ja vi har ett jäkla driv båda två, förklarar Henrik. Vi fastnar inte, utan om en idé inte känns hundra så tar vi nästa. Och det är väl så att vi är lite stressade som personer båda två med många järn i elden, så det kanske är så att vi ibland har tagit lite för snabba beslut. Det har nog lett till att en och annan möjlig hitlåt har försvunnit genom åren. (Skratt)
Olika livssituationer
Henrik Sethsson är förutom att vara sångare i Casanovas också producent och en oerhört flitig låtskrivare som har fått flera framgångar i Melodifestivalen och Eurovision, och som har belönats med guldklavar.
Thomas Berglund är småbarnspappan som jobbar på pappersbruket i Grums men som trots det hinner ägna sig massor åt musik. Han har omkring 500 registrerade låtar på sitt samvete, låtar som framförs av många av våra största dansband.
– Henrik har ju väldigt mycket att göra med produktioner, han spelar mycket och jobbar givetvis med flera olika kollegor i branschen. Så det blir ofta så att jag spånar på lite grejer här hemma och skickar till Henrik. Och sen bollar vi vidare och processen är i rullning.
– Thomas har ett sånt starkt melodisinne så ofta är det så att grundidéerna kommer från honom. Han kan ha kommit på en vers, eller ibland en refräng. I vissa fall kan det bara handla om ett intro eller en låttitel. Och så skickar han över det och väcker något inom mig och så kanske jag drar igång och gör en snabb demo. Tillsammans har vi ett flöde som är helt galet och vi skulle kunna jobba sju dagar i veckan 24 timmar om dygnet med alla idéer som skapas mellan oss, förklarar Henrik.

Så här slår ”Spotifydanserna”
Den senaste veckan har så kallade Spotifydanser diskuterats intensivt i Facebookflödena, efter att Dansbandsnytt har publicerat flera artiklar i ämnet. Och danser till musik från spellistor och utan liveband ställer till det på flera sätt, menar Henrik och Thomas.
En faktor är ju det som olika aktörer har påpekat i tidigare artiklar, att flera arrangörer av dessa danser inte betalar lagstadgade ersättningar till artister och låtskrivare, via SAMI och Stim. Dessutom kan det vara så att danser till spellistor kan konkurrera ut socialdans säger Henrik:
– Ja som band har vi ju märkt att det tar stryk när det är mycket föreningar som lägger ”Spotifydanser” just på helgerna, och då blir socialdanserna lidande av att man dansar till spellistor istället för att dansa till livemusik. Det kan vara olyckligt.
– Precis som att arrangörerna har en dialog mellan varandra så det inte sker krockar mellan olika närliggande ställen, så tror jag det är viktigt att det här lyfts nu och att man försöker hitta nån lösning på det här. Kanske kan man istället lägga danser till spellistor andra dagar i veckan..?
Ett hot mot hela branschen
Det beskrivs också att det egentligen finns något av ett hot mot hela dansbandsbranschen – mot låtskrivare, dansband och arrangörer av socialdans – om systemet med ersättningar via Stim och SAMI sätts ur spel, berättar Thomas:
– Ja dansbanden kommer ju att försvinna och låtskrivarna kommer att tröttna när det gäller att skriva låtar, så vi behövs helt enkelt inte längre i såna fall. Och konsekvensen, om varken upphovsmän eller musiker får den ersättning som de har rätt till, blir att det inte blir några nya låtar och att dansbanden slutar.
– Jag tycker dessutom att det är otroligt intressant, fyller Henrik i, med diskussionerna nu om att många arrangörer av Spotifydanser inte har koll på att de måste betala ersättning till musiker och upphovsmän för att få använda deras musik. Och att skivbolaget Atenzia Records ska anordna ett möte för alla intresserade med Stim, SAMI och Musikerförbundet för att reda ut det här, det tycker jag är jättebra. Det är skitbra att frågan om ersättning till musiker och låtskrivare lyfts på det här sättet!
Vi slutar aldrig vara hungriga
Samtalet med Thomas Berglund och Henrik Sethsson slutar där det började. Med det som egentligen är den fantastiska drivkraften som de båda har, och med en källa av hunger och inspiration som aldrig verkar sina.
– Ja för samarbetet mellan mig och Thomas tror jag kan beskrivas med ett enda ord: ”Hunger”. Vi slutar aldrig att vara hungriga. Vi lutar aldrig oss tillbaka och känner oss nöjda. Drivkraften att göra nästa hitlåt finns där hela tiden. Och det tycker jag är en egenskap som visar hur vi är som personer. Det är så roligt och så viktigt, att vi hela tiden vill ta nästa steg.
De beskriver hur de strålar samman i skapandet. Thomas, efter en natt på pappersbruket i Grums, och Henrik i bilen på väg någonstans efter ett gig på natten. Och att lika fullt är produktionen igång i studion klockan nio morgonen därpå.
Det är efter ett långt samtal med ett kreativt radarpar, som Dansbandsnytt läger på luren, för att ge plats för Thomas Berglund och Henrik Sethsson att jobba vidare. Det är nya idéer i rullning. Några av dem kan bära riktigt långt. Kanske både till guld- och platinaskivor, samt till fler guldklavar och kanske till Melodifestivalen…
/NIKLAS LINDH, REPORTER