Hoppa till innehåll

Sethsson efterlyser självkritik i dansbandsbranschen: ”Jag ser bitterhet men är vi tillräckligt bra?”

Henrik Sethsson, låtskrivare, producent och sångare i Casanovas. Foto: Niklas Lindh

I det senaste avsnittet av podcasten ”Nonstop – Ett samtal om dansband” uppmanar låtskrivaren, producenten och Casanovassångaren Henrik Sethsson sin egen bransch till mer självrannsakan. ”Är vi egentligen tillräckligt bra för att kräva mer plats i media?” frågar han i avsnittet.

Det är tuffa ord som Henrik Sethsson förmedlar i podavsnittet och med sikte på den egna dansbandsbranschen.

– I vår bransch idag ser jag så mycket bittra inlägg, och ”det ska vara mer dansbandsmusik i P4”, ”det ska vara mer dansband i tv” och det ska vara si och så. Men är vi tillräckligt bra? 

– Sitter banden verkligen och tittar på sig själva på liveinspelningar, lyssnar på hur det låter en kväll och tittar på hur man ser ut? Halvsover man bakom en gitarr eller ett trumset? Är vi tillräckligt intressanta för att vara mer i media än vad vi är idag? Den frågan skulle det vara jätteintressant att höra 20 dansband säga ”Ja, jag tycker vi är värda att stå på Allsång på Skansen”. Jag är tveksam till det!

Medveten satsning under pandemin

I podden berättar Henrik Sethsson om sin framgångsrika karriär inom musiken, om låtskrivande, om producentrollen och inte minst om bandet Casanovas som har varit flitigt förekommande i olika mediasammanhang. Melodifestivalen, Allsång på Skansen, Nyhetsmorgon och Bingolotto har bandet gästat de senaste åren.

Sethsson lyfter också band som satsade medvetet framåt under pandemin, som Callinaz, Donnez, Casanovas, Blender och många fler.

– De försökte göra något åt saken. Och vi i Casanovas satte oss efter en livestream och gjorde en ”Bucket list”. På det papperet som vi skrev den kvällen stod det Allsång på Skansen, Nyhetsmorgon, Svensktoppen, Melodifestivalen… 

Affärsmässighet och en tydligare profil

Enligt Sethsson jobbade Casanovas medvetet och affärsmässigt för att nå sina mål, och de flesta av de mål som sattes under pandemin är uppfyllda idag.

– Det handlar om att man måste kvalitetssäkra sin produkt. Så än en gång – är vi så bra att vi ska kräva så mycket plats? Det tycker jag att alla band och bokningsbolag – allt som finns och som kallas för dansbandsbranschen – behöver fundera på och titta ”inåt”. Hur bra är vi? Vad gör vi? Och vad gör vi för varandra? Vad gör vi för att gemensamt bli bättre?

Pandemin innebar dock att kvaliteten över lag blev bättre för de dansband som blev kvar, enligt Henrik Sethsson.

– Ja det tror jag. Det är kanske en tydligare profil på de band som är kvar idag, oavsett om du ser på mogensidan eller bland modernbanden. Och på modernsidan är det ju en väldig skillnad på Casanovas, Callinaz och Blender. Det är tre helt olika band. Alla har sin profil, låter jäkligt bra och har ett affärstänk. Det finns säkert fler exempel på band som har en medveten och affärsmässig tanke om vad man gör.

Podcasten ”Nonstop – ett samtal om dansband” utkommer med ett nytt avsnitt varje fredag. Podden finns på Spotify.

/NIKLAS LINDH, REPORTER