Nu kan arrangörerna av Dansbandsveckan i Malung summera sin satsning på Husbils- och husvagnsmässan på Elmia i Jönköping. Och det blev en välbesökt monter och fler sålda veckobiljetter till nästa års dansbandsvecka, än under någon tidigare upplaga av mässan.
Det är goda nyheter för arrangemanget som i år påverkades av tuffa omständigheter i form av tidvis kraftiga regn, samt inflation och ökade omkostnader för hushållen, vilket ledde till färre besökare. Lars Bälter som är Dansbandsveckans marknadsansvarige berättar:
– Ja, det fanns egentligen ingenting som var till vår fördel i somras. Vi hade dåligt väder, inflationen, bränsleläget och elkostnader som var emot oss. Många valde att åka en kortare tid. Istället för att som tidigare kanske gå tre till fyra kvällar så valde man i år att gå en till två kvällar. Det innebar att vi tappade en del betalande publik.
– Men totalt sett när vi summerar är vi nöjda ändå. Det var inga stora tapp utan ryms inom en felmarginal. Det är bara att ta nya tag och komma igen nästa år! Förhoppningsvis har läget förändrats något till vår fördel.
Kan vända uppåt igen
Och mottagandet på Elmiamässan kan vara ett led i att det vänder uppåt igen nästa sommar.
– Det här är femte gången vi besökte mässan och det är en fortsättning på en tidigare satsning att locka några som verkligen är vår målgrupp. Det är till 100 procent vår publik så det här är rätt segment och känns helt enkelt klockrent!
– Vi träffar många som redan besökt oss och får samtidigt möjlighet att träffa dem som ”varit på väg”. Det är många som har hört talas om Dansbandsveckan och förhoppningsvis kan våra möten göra att de besöker oss i sommar, säger Lars Bälter.
Samtliga dansband bokade till 2024
Han berättar också att deras monter i år var strategiskt placerad precis vid huvudentrén vilket gjorde att det var stor genomströmning av besökare under alla mässdagarna. Och montern från Malung möttes huvudsakligen av två frågor från besökarna:
– Den första var: Vilka dansband kommer? Och den andra: Finns det plats för husvagnar? Och jag vill säga att Bertil Elfström och Åsa Hedlöf har gjort ett fantastiskt arbete med att ha klart alla dansband till nästa års festival redan i slutet av augusti! Det gjorde att vi i år hann trycka klart vårt program som vi delade ut på mässan. Så där fick alla svar på fråga ett. Och svaret på fråga två är alltid lika enkelt: Det finns plats för alla som vill besöka Malung!
Något speciellt som du vill berätta om årets mässa för er del?
– I år hade vi ett mässerbjudande där vi sålde rekordmånga veckobiljetter. Vi hade även en frågetävling i montern. Där frågade vi besökarna om var de hittat information om Dansbandsveckan, och där var det fyra alternativ som dök upp; Google, hemsidan, Facebook och kompisar/vänner. Dessa alternativ var i stort sett var lika stora.
– När man tittar på denna enkät så förstår man hur viktigt det är med personliga relationer. Det är också viktigt att synas i den digitala världen och det är något som vi satsar på.
Filmad podd ska öka intresset
Dansbandsveckan har även valt att satsa på ett koncept kallat ”Dansbandsznack” för att öka intresset inför nästa års dansbandsvecka.
– Dansbandsznack är ett program som visas på vår Facebooksida den sista onsdagen från september till juli. Det är tio minuters program, som en filmad podd. Vi blandar intervjuer och gäster med musik från Grönlandsparken och Orrskogen. Syftet är att skapa aktivitet och kommunicera med våra gäster.
Några nya idéer inför nästa års festival?
– Absolut, vi har en del nya idéer och mycket på gång men det är inte riktigt bestämt exakt utan det är något som vi måste få återkomma med längre fram. Det är mycket på gång inför nästa år så mycket kan jag avslöja, avslutar en nöjd Lars Bälter som hoppas att fler nya gäster komma besöka Dansbandsveckan nästa år!
/JOHAN ERIKSSON, REPORTER