Hoppa till innehåll

Går vi mot publiksuccé på dansbanorna i sommar?

Niklas Lindh, grundare av Dansbandsnytt, tror på en lyckad danssommar i år.

Med bara ett par månader kvar till danssommaren kickar igång så finns det gott hopp om att det här skulle kunna bli den bästa sommarsäsongen på många år. Kanske kommer vi då på riktigt att se en tydlig uppåtgående trend för dans till dansbandsmusik. Det finns gott om såna tecken. Men samtidigt finns det orosmoln som tornar upp sig i horisonten…

Det fartfyllda sätt som dans-Sverige har inlett 2024 på ger gott hopp inför sommaren. Mängder av arrangörer och dansband rapporterar om mycket välbesökta spelningar och danssalonger, och det talas om ett härligt drag som sveper över dansbandskulturen. 

Det finns anledning att på allvar fundera kring det som skulle kunna vara en generell, eller möjligen geografiskt avgränsad, positiv trend. Vad är det som är skälet till att det verkar fungera så bra på många ställen? Vad ligger de facto bakom de positiva rapporterna? Och kan man lita på dem?

Titta på arrangörer som Utängens Loge i Tanumshede, där danskvällarna återigen blomstrade ifjol efter att Ann-Cathrine Friberg tagit över verksamheten. Titta på JA Dans med Jessica Andersson i spetsen, som gör succé med måndagsdanser i byar i södra Sverige. Notera även rapporter från dansband som Bob Stevens, Casanovas, Kjellez och Larz Kristerz om publiktillströmning i mängd under många danskvällar.

Till detta kan man lägga rapporter om att fler yngre personer söker sig till dansbanorna och att nya danssatsningar etableras. Ett exempel på det är den kommunalt stöttade jättesuccén i Haninge där det blev utsålt redan innan danskvällen med Allstars inleddes härom veckan. Titta på Överkalix som nu satsar inför sin andra dansbandsvecka i sommar, där bågen nu spänns ytterligare och där kommunen är tydlig att det är en långsiktig satsning som vi ser.

Att dansbandsmusik är en genre som tv-programmet Idol i TV4 vill lyfta i höst är också en viktig signal, och där säkert Luzioanoz har bidragit till att få fler unga utanför den tidigare ”målgruppen” att intressera sig för dansbandsmusik. Dansband – och artister med sitt ursprung inom dansbandsmusiken – har fortsatt en viktig del inom Bingolotto, Allsång på Skansen och Melodifestivalen. 

Vad kan allt det här betyda för sommarens danser?

Samtidigt bör man inte naivt blunda för fortsatta utmaningar. Det ÄR tufft för många, både dansband och arrangörer, med snäva marginaler och svag publiktillströmning i vissa regioner. Inte minst norröver. 

Svårigheterna för vissa arrangörer att locka publik till kvällar med dans till klassiska dansband har uppmärksammats särskilt under vintern. Där följer dans-Sverige med intresse förändringen på Brunnsparken i Örebro, att köra dessa danser på lördagseftermiddagar istället för under kvällar. 

Att som arrangör göra marknadsundersökningar och utifrån resultaten tänka nytt, är smart. Att lyssna in publiken. Att hitta nya vägar. Att inte låta olyckskorparnas kraxanden bli generella sanningar för en hel bransch och en hel kultur. 

Detsamma gäller förstås för dansbanden. Att noga lyssna in vad det är som fungerar bäst, och att ha en grundad strategi inför kommande vägval.

Tänk, att äntligen – efter en lång och mörk vinter – så våras det och ljusnar alltmer. Det är nu som manegen krattas för en ny danssommar. 

Tänk, om sommaren blir som en ny vår, för dansen. 

Tänk om det blir den bästa sommaren på många många år….

/NIKLAS LINDH, GRUNDARE, DANSBANDSNYTT