Småländska Excess meddelar att de har en ny keyboardist. Det blir ingen mindre än Henrik ”Henke” Lovén, som senast kommer från Lasse Stefanz. Till Dansbandsnytt säger Henke att han ser fram emot att kliva in i Excess.
Det var i höstas som Excess började söka en ny keyboardist, då tidigare medlemmen William Endmyhr slutade. Nu har bandet hittat rätt – i Henrik ”Henke” Lovén. Henke har öländska rötter och bor i Småland. Fram till mars i år spelade han med Lasse Stefanz, ett jobb han tillträdde i juni 2025.
Henke hade dessförinnan tidigare vikarierat både med Sannex och Lasse Stefanz. Efter ett knappt år i Lasse Stefanz slutade han, och nu kliver han in i Excess som ordinarie medlem. Nu berättar han om bakgrunden till bandbytet.
– Jag lämnade (Lasse Stefanz /reds anm) för att det blev svårt att kombinera med mina andra musikjobb, säger Henke Lovén till Dansbandsnytt.
Excess fick tips
Excess spelar på deltid, gör cirka 40 spelningar per år och utgår från Jönköping. Att hitta en ny medlem var inte det enklaste. Sångerskan Therese Sundahl berättar om processen.
– Förutom det musikaliska så ska vi även fungera ihop rent personlighetsmässigt. Vi fick tips från flera håll om Henke så han hängde med och spelade med oss några gig, sedan kände vi alla att det funkade väldigt bra på alla plan! Henke är en kul och duktig kille som passar gott in i vårt gäng!
Kan inte dansa
Förra sommaren berättade Henke för Dansbandsnytt mer om sin bakgrund:
– Ja, jag är en musiker som på 90- och 00-talet hade egen trio och turnerade mycket i Danmark, samt spelat med Peter Jezewski en del. Mycket rock’n’roll och country har det blivit.
– Och så har jag lyssnat mycket på dansband genom åren, särskilt 70- och tidigt 80-tal, som Schytts, Jigs och Flamingo. Däremot kan jag inte dansa, jag kan inte röra mig till musik överhuvudtaget.
Ny singel på gång
Henke blir alltså kvar i dansbandssvängen, och närmast ligger den varma årstidens spelningar med Excess.
– Jag ser fram emot en sommar med roliga spelningar och trevlig publik, säger Henke.
Excess släpper snart också en ny låt, Det finaste för mig, skriven av Thomas Berglund, Andreas Åhlin och Ulf Georgsson. Låten skrevs för flera år sedan, men föll lite i glömska, berättar Therese Sundahl.
– En jättevacker ballad!
/LINA HASKEL, REPORTER





