Hoppa till innehåll

Ett (tio)tusenfaldigt tack – nu lanserar vi #Sverigedansarigen 

Positiva signaler från många håll bådar gott inför sommarens danser. Foto: Niklas Lindh

Under helgen passerade Dansbandsnytt 10 000 följare på Facebook. En imponerande milstolpe för en nyhetsförmedlare som såg dagens ljus så sent som förra sommaren. Men ännu mer imponerande är räckvidden förra månaden – på över 800 000 Facebookanvändare! 

Dansbandsnytt är nyhetsförmedlaren som inte bara nöjer sig med att berätta nyheter om nya bandmedlemmar, turnéer och låtsläpp. Att kopiera färdiga pressmeddelanden i artiklar, och att ducka för utmanande frågor. Istället berättar vi om trender, utmaningar, samhällsproblem med koppling till dansbandskulturen och gärna också om enskilda dansbandsmusiker som utmanats på olika sätt i livet. Vi ger er berättelser som också går lite utanför den ordinarie boxen. 

Skälet till det är enkelt. Dansbandsmusiken och dansbandskulturen är en del av samhället och när samhällsfrågor har koppling till dansare, musiker och arrangörer så är det både intressant och relevant.

Det här är ett synsätt som uppenbarligen tas väl emot av svenska folket. För även om 10 000 följare på Facebook på nio månader är en fantastisk siffra i dessa dagar, så säger antalet följare egentligen väldigt lite om hur relevant innehållet faktiskt är. 

Det är räckvidden som säger allt – hur mycket innehållet engagerar Facebookföljarna. Och när vi förra månaden nådde uppemot 850 000 användare på Facebook så känner vi som står bakom Dansbandsnytt en oerhört glädje och stolthet. Och en motivation att ta nya steg framåt. Därför lanserar vi nu hashtaggen #Sverigedansarigen

De fina siffrorna avspeglar sig i vår webbstatistik där antalet lästa artiklar uppgår till hundratusental varje månad. Varje framgång och varje milstolpe är väl värd att firas.

Dansbandsnytt kommer att fortsätta att röra sig både inom den förväntade så kallade boxen, och gärna också en bra bit utanför. Som när Dansbandsnytt och det från tv välkända träningskonceptet 16 Weeks Of Hell inledde ett för många väldigt oväntat samarbete i vintras. Att satsningen skulle bli en sådan succé som det pratas vitt och brett om ute på våra dansställen, det vågade vi aldrig hoppas på. Men så blev det, när sju profiler med koppling till dansbandskulturen skulle genomföra sitt livs hälsoutmaning inför öppen ridå. Mer muskler till dansbandskulturen. Heja heja!

Fråga bara Peter Malmqvist i Kjellez hur många reaktioner han har fått den senaste veckan om att hans mage har blivit så liten att han inte längre ser tangenterna när han spelar dragspel på danskvällarna. Och hör gärna med Ann-Cathrine Friberg som driver Utängens Loge i Tanumshede. När hon var på dans i helgen fick hon svara på mängder av frågor om träningsutmaningen. 

Röda Korset

Utmaningen engagerar, och det gör också alla debatter som vi har kunnat följa (och ibland också blåsa liv i) under de första nio månaderna. ”Spotifydanser”, alkoholservering, Lucianoz intåg på dansbandsscenen, danskvällarnas längd, med mera, med mera.

Men nu senast, en trend som verkar vända uppåt igen för dansbands-Sverige. Det finns mängder av exempel de senaste månaderna på jublande glada arrangörer och dansband, när danspubliken har hittat tillbaka igen. Det handlar också om en publik som dessutom verkar dra med sig en ny skara av dansintresserade – många av dem relativt unga!

Så det finns gott hopp för framtiden – och om Ni, precis som Vi, tror på seriös och professionell journalistik om vår älskade dansbandskultur – ja då lovar vi att finnas med på resan framåt. 

Varför inte tipsa en vän om Sveriges största nyhetstjänst för svensk dansbandskultur? Och varför inte berätta för en arrangör eller annan aktör om att Dansbandsnytt är ett hett tips på en seriös sida att annonsera hos, för den som vill nå ut till danspubliken. Där en prisvärd annons kan ge så himla mycket tillbaka. Och locka fler…

Nu laddar vi upp för en fantastisk vår och danssommar. Låt #Sverigedansarigen bli vår gemensamma hashtag för framtidstro. Märk gärna dina positiva dansinlägg i sociala medier med hashtaggen, så sprids budskapet om att dansen är på frammarsch.

Vi dansar framåt, i takt med tiden. Där målet är resan, och där resan styrs av oss alla. Tillsammans!

/NIKLAS LINDH, GRUNDARE, DANSBANDSNYTT