Hoppa till innehåll

De viktiga råden till dansbandsprofilerna – så här ska de klara hälsoutmaningen

Tony Andersson, VD och grundare av 16 Weeks Of Hell ser fram emot att få coacha dansbandsprofilerna.

Nu återstår det bara någon vecka till sju profiler från dansbandskulturen ställs inför det som kan bli deras livs största tränings- och kostutmaning – att genomgå hälsokonceptet ”16 Weeks Of Hell”. Om några dagar kan Dansbandsnytt presentera deltagarna, som vi kommer att kunna följa varje vecka på dansbandsnytt.se ända fram till i sommar.

Satsningen är resultatet av ett samarbete som har inletts mellan Dansbandsnytt och 16 Weeks Of Hell, efter en idé från Dansbandsnytts grundare Niklas Lindh, som själv genomgick hälsoprogrammet för ett par år sedan. Och för bara någon vecka sedan stod det klart vilka sju personer som kommer att få delta i ”16 Weeks Of Hell – Dansbandseditionen”. Det rör sig om personer med olika koppling till dansbandskulturen, både musiker, dansare och andra.

Tony Andersson är grundare och ägare till konceptet 16 Weeks Of Hell som han driver tillsammans med ett stort gäng medarbetare/coacher. Han är en av de mest kända och uppmärksammade personerna i landet inom området träning och hälsa, sedan tiotusentals svenskar har genomgått programmet. Och nu ger han dansbandsprofilerna några viktiga sista-minuten-råd innan satsningen inleds, torsdagen den 15 februari:

– Det viktigaste när man ska starta upp 16 Weeks Of Hell är att man först har ordning på sin egen motivation, alltså varför man vill göra det här. Sedan, under programmet, så är inte motivationen så viktig utan då är det genomförandet som gäller, säger Tony Andersson och fortsätter; 

– Och nu innan uppstart så gäller det att sätta sig in i all information som man får från oss. Man får massor av information, både i skrift och dessutom finns det en hel del videos att gå igenom om programmets olika moment. Ju mer man sätter sig in i materialet och ju bättre förberedd man är, ju bättre start får man och då brukar det rulla på bra.

TV-programmet ”Den stora hälsoresan”

För bara något år sedan sändes programmet ”Den stora hälsoresan” i kanal 5, och som nu också finns att titta på via streamingtjänsten Discovery Plus. Under två säsonger kan man följa hur det såg ut när kända personer genomgick 16 Weeks Of Hell under ledning och Tony och hans coach-gäng. 

Några av de medverkande var Sofia Wistam, Kalle Moraeus, Özz Nûjen, Agnetha Sjödin, Martin Melin och Patrick Ekwall. Och i tv-programmet gav flera deltagare uttryck för förvåning och oro över delar av programmet, inte minst då de inte fick äta vanlig frukost, och dessutom oro kopplat till kostens innehåll och perioder av deff.

– De här deltagarna från dansbandskulturen kommer högst troligt att vara bättre förberedda. För till deltagarnas försvar i tv-programmet ska sägas att de inte fick all information i början, utan det var väl en del i upplägget i tv-konceptet att de skulle bli lite förvånade. Jag trodde att deltagarna hade fått all information som jag hade skickat till produktionsbolaget, men de fick inte veta allt från bolaget, och det var väl för att det skulle bli lite mer intressant tv.

– Men här får ju alla deltagare all information, så de kommer att ha en större förståelse för vad som förväntas av dem, och då kommer de att ha lättare att hantera det som ska göras.

Tony Andersson från 16 Weeks Of Hell tillsammans med Niklas Lindh från Dansbandsnytt.

Att klara sig utan frukost

Att inte få äta frukost är en fråga som några av deltagarna i tv-programmet reagerade på. Och frågan är om profilerna från dansbandskulturen kommer att reagera på samma sätt. För inom 16 Weeks Of Hell så äter man endast fast föda under åtta av dygnets 24 timmar.

– Det går alldeles utmärkt att klara sig utan att äta frukost. Jag brukar säga att 95 procent av den vuxna befolkningen mår bättre utan frukost.

Slutligen, vad har du för känsla just nu inför den här satsningen på att utmana dansbandskulturen genom 16 Weeks Of Hell?

– Jo men det här känns jätteintressant. Det är kul att nå ut till en ny målgrupp även om vi givetvis i allmänhet riktar oss mot hela svenska befolkningen. Men det här är ju mot en specifik målgrupp, och det känns som ett väldigt intressant experiment då vi inte tidigare har gjort på det här sättet inom 16 Weeks Of Hell. Så det här ska bli en väldigt rolig och spännande resa.

/REDAKTIONEN