Hoppa till innehåll

LEDARE: Gå inte i fällan – så här lätt kan du bli lurad!

Niklas Lindh är redaktör och spindel i nätet på Dansbandsnytt.se.

Bluff, båg, oärlighet och falska eller rent av köpta och påhittade Facebookprofiler – det är något som ställer till det på många sätt och som bland annat riskerar att slå mot dansbanden och danspubliken. Det här är Niklas Lindhs´ ledartext om att vara vaksam och medveten om några av farorna:

– Varför skulle någon annan än Henrik Sethsson vilja utge sig för att vara Henrik Sethsson? Och samma sak när det gäller Tony Irving? Och Casper Janebrink? Och varför skulle någon kommersiell aktör vilja köpa kanske 10 000 falska Facebookföljare för 1300 kronor? Det är några av de frågor som har cirkulerat i mitt huvud under veckan som gått – och det är frågor kopplat till allvarliga risker, oärlighet och rena brott, på våra sociala medieplattformar.

I veckan har vi sett flera fall av hur fejkprofiler utger sig för att komma från dansband och dansbandsmusiker. Dansbandet Casanovas och dess sångare Henrik Sethsson har utsatts. I veckan användes bilder på Sethsson i en fejkad Facebookprofil, och skrev påhittade inlägg i Dansbandsnytts Facebookflöden, i syfte att interagera med andra Facebookanvändare.

Tack vare att Dansbandsnytt fick en anmälan från en av våra följare, så kunde vi snabbt plocka ner den falska Facebookanvändaren, blockera densamme och dessutom blockera denne från möjligheten att hos Dansbandsnytt agera genom nya påhittade Facebookprofiler.

Men det var inte nog med det. Casanovas gick ut på sin Facebooksida bara någon dag senare och varnade för ”konstiga länkar och fejkprofiler”, då även dansbandet hade blivit drabbat, vilket också slog mot deras Instagram. Och som om inte det var nog så dök ytterligare en fejkprofil upp i Casanovassångarens namn.

Även Dansbandsnytts krönikör Tony Irving har blivit drabbad i närtid, liksom Casper Janebrink. Och många många fler.

Ett bedrägligt beteende

Att det är ett bedrägligt beteende som är utbrett känner många av oss till, och det drabbar i synnerhet kända personer, men också en mängd människor i vår absoluta närhet. Hur ofta har inte ni sett inlägg från era vänner om kapade Facebookprofiler? 

Att acceptera en vänförfrågan från en fejkprofil innebär att man utsätter sig själv och allt sitt innehåll för stor fara. Och i förlängningen hela ens egen vänkrets på Facebook, då bedragarna kan försöka interagera i ditt namn med dina vänner. Och kanske i ditt namn be andra som du känner om pengar…

Det är endast genom ökad medvetenhet som vi kan bekämpa problemen, och där vi slår larm om misstänkta Facebookprofiler och definitivt låter bli att klicka på länkar. Och dessutom avstår från att acceptera en vänförfrågan innan man noga har tänkt till om den är på riktigt…

Att köpa fejkade följare

En helt annan typ av problematik på sociala medier, och som inte har någon koppling till vare sig dansband eller enskilda musiker vad jag förstår, fick jag lära mig mer om härom dagen.

Jag befann mig då i ett möte med en expert på sociala medier. Denne uppmärksammade mig på ett fenomen som har belysts i olika sammanhang när det gäller att bluffa med hur många ”gillare” och ”följare” som man har på Facebook och Instagram.

Röda Korset

– Kolla här, sa experten, och visade hur många tjänster det finns för att köpa fejkade följare på Facebook.

Han klickade in på en av sajterna, som var snyggt och överskådligt uppställd och där allt var på svenska och såg lagligt och ordningsamt ut. Här kunde vem som helst, vilket företag eller vilken influencer som helst, ”köpa” följare på Facebook – 10 000 stycken för ungefär 1300 svenska kronor.

Följarna var förstås inga riktiga Facebookanvändare, utan fabricerade användare tillverkade av någon databot. Alltså ingen som engagerar sig i innehållet eller som interagerar eller alls bryr sig. En själlös bot helt enkelt, men väl en gillare eller följare, för någon aktör att kunna berätta om för en möjlig annonsör, i syfte att verka större och mer attraktiv i en kommersiell marknad, än vad man egentligen är.

Det här är en välkänd problematik inom vissa kretsar, och en del influencers har avslöjats med att på Instagram ha köpt följare för att verka större och mer angelägna än vad de är. På Instagram kan man som initierad gå in och kontrollera om följare kan misstänkas vara ”falska” och ”köpta”. Däremot på Facebook kan inga utomstående gå in och kontrollera hur användarna hos en ”företagssida”, som exempelvis hos oss på Dansbandsnytt, ser ut. Stämmer antalet följare? Är det på riktigt eller bara fejk? Eller kanske en blandning?

Vaksamma och kritiska ögon

Hur utbrett det här fusket är kan man förstås aldrig veta. Förhoppningsvis inte särskilt… Men bara att möjligheten finns är oroande och innebär att man som följare, annonsör eller affärspartner bör vara medveten om problematiken. Och ställa frågor.

Det är utmanande tider, inte minst i den digitala sfären, och det finns mängder av möjligheter till fusk, bluff, oärlighet och fällor att falla i. Men med vaksamma och kritiska ögon kan vi tillsammans försvåra för bluffmakarna.

På Dansbandsnytt garanterar vi att vi kommer att göra allt för att tillsammans med Er stoppa och försvåra fejkade profilers framfart i våra sociala medieflöden. Och vi garanterar samtidigt att vi aldrig någonsin har köpt eller någonsin kommer att köpa påhittade fejkföljare på sociala medier. Det är ett löfte som gäller för alltid!

Det som gäller hos oss är nyfikenhet, spänning, engagemang, ärlighet, största möjliga transparens, raka rör och ös i bäng. Det är tack vare det som vi har kunnat  växa så snabbt, och där allt är på riktigt.

/NIKLAS LINDH, VERKSAMHETSANSVARIG PÅ DANSBANDSNYTT