Hoppa till innehåll

”Det här måste alla inse!” – Träningsprofilen om hur dansbandsgänget klarar 16 Weeks Of Hell

Deltagarna som nu har gjort halva 16 Weeks Of Hell. I mitten träningskonceptets grundare Tony Andersson.

När dansbandsgänget nu i veckan har klarat av hälften av tränings- och hälsokonceptet 16 Weeks Of Hell så rapporterar deltagarna om en mängd häpnadsväckande resultat. Men hur ser då grundaren av konceptet själv på deras prestationer så här långt. Hur starka pannben och hur tåliga är egentligen deltagarna från dansbandskulturen?

När Tony Andersson från 16 Weeks Of Hell och Niklas Lindh från Dansbandsnytt inledde ett, för många, helt oväntat samarbete i vintras väcktes mångas intresse. En mängd nyhetsmedier runt om i landet har rapporterat om satsningen och hur profiler från dansbandskulturen nu ska få en unik chans att göra en livsförändring.

Hur det har gått hittills kan ni läsa om här – på Dansbandsnytts specialsajt med namnet ”16 Weeks Of Hell goes Dansband”.

Omkring 10 000 människor har genomgått hälsoutmaningen, som dessutom har skildrats i tv-serier där svenska kändisar har fått chansen att göra en livsförändring. 

”Jag har inte upptäck någon som letar genvägar”

Så här säger Tony Andersson själv om hur dansbandsgänget har klarat av första halvlek av  hälsoutmaningen:

– Efter sju år med 16 Weeks Of Hell så ser man tydliga tendenser i alla våra grupper. Många får omedelbara positiva effekter medan en del får koppla på tålamodet och vänta lite längre innan de uppenbara positiva effekterna upplevs. Gemensamt för alla är att om du följer upplägget till 100 procent så är det bara en tidsfråga innan du upplever en positiv effekt vad gäller din fysiska status och allmänna välmående.

– De som fuskar, myglar och letar genvägar har det givetvis tuffare. Och denna grupp är inget undantag. De flesta mår fantastiskt bra direkt och en del får ha lite mer tålamod. Än så länge har jag inte upptäckt någon som letar genvägar i denna grupp vilket lovar gott. Det är helt enkelt en strålande inledning på resten av deras hälsosamma liv. 

Vilka är dina bästa råd inför ”andra halvlek” nu när träningsmängden fortsätter att öka successivt? 

– Planering och återhämtning är två ord som alla deltagare lär sig förstå innebörden av, speciellt under programmets sista åtta veckor. Vila/återhämtning ÄR en del av att bygga fysik, det måste alla inse och lära sig prioritera. Men man kan inte vila sig i form som stora delar av den vuxna befolkningen försöker göra.

– Det ska vara planering plus återhämtning samt fokus på genomförandet, och inte på vågen/fettprocenten eller andra ”mätbara” delar av kroppen – utan enbart fokus på genomförandet. Då blir resultatet utmärkt. 

Är det något mer du vill skicka med deltagarna, kanske om livet efter 16 Weeks Of Hell?

– Ja vi börjar nu aktivt prata med deltagarna om att detta INTE är ett projekt över 16 veckor utan en nystart på ett aktivt och hälsosamt liv. Jag är inte ute efter att skapa några ”Tonykopior” men jag hoppas att deltagarna tar med sig många av våra principer, gör om dem till sina egna och fortsätter på den inslagna linjen. 

– Att leva ett aktivt och hälsosamt liv är ett aktivt val alla vuxna människor borde göra. Samtidigt borde fler inse att det även är ett aktivt val att leva ett inaktiv och ohälsosamt liv och att det ”inte bara händer”. Vuxna människor behöver ta ett större personligt ansvar över sin allmänna hälsa eftersom det i sin tur leder till ökad livskvalitet.