Hoppa till innehåll

”Dansen behöver en ansiktslyftning – ibland måste man skaka om”

Pär Winberg från Atenzia Records befinner sig mitt i dansbandsbranschen. Foto: Privat

Nu är det Pär Winberg står i tur för att som gästkrönikör hos Dansbandsnytt – i storhelgstider – berätta om året som gått, tankar om trender och om framtiden. Han driver skivbolaget Atenzia Records tillsammans med sin fru Christina – ett bolag som satsar hårt på dansband. Dansbandsnytt bad Pär Winberg att både blicka bakåt, framåt – och att sätta ord på vad som nu är ”top of mind”:

Året 2023 på Atenzia Records var verkligen som en musikalisk berg-och-dalbana, full av skratt, kämpande stunder, överraskningar och förstås massor av fantastisk musik! Vi vill bara ta en tripp genom året och dela några av de sköna stunderna från detta otroliga år.

En riktigt härlig stund för oss var när vi för första gången fick vara med i Melodifestivalen. Casanovas var med och framförde sin ”Så kommer känslorna tillbaka”, och även om vi inte tog oss vidare i tävlingen, så blev låten en verklig vinnare  på P4. Den låg där och charmade lyssnare i över ett halvår, vilket var en bedrift i sig då det bara var tre låtar så låg kvar längre av alla tävlande.

Manifestpriset, Grammis och Guldklaven var som vår egen lilla musikaliska Super Bowl. Många av våra fantastiska band var nominerade och vinnare, och stort grattis till Fernandoz som knep pris för årets album och årets band under Guldklaven. Och för Casanovas pris för årets låt – en fullträff. Det kändes som om vi hade fått musikens julafton där! Vi får inte glömma Grammis, även om vi inte knep något pris i år. Men Flamingokvintetten var helt klart värda att kliva upp på scenen och ta emot sin allra första Grammis. Helt galet egentligen att det dröjde så länge.

Vi släppte många nya album under året, men vi kan inte blunda för det faktum att CD-försäljningen fortsätter att sjunka. Att övertala fans att fortsätta köpa album känns nästan som att övertala folk att äta pizza – det borde vara självklart! Nej, skämt åsido – men det är verkligen så om man vill vara lite seriös.

Musikkonsumtionen har verkligen ändrats. Fans lyssnar inte längre på hela album. De sätter på spellistor och låter musiken snurra på i bakgrunden. Som en gammal albummänniska som köpte och köper album känns det lite sorgligt att det till säkerligen till mellan 80 och 90 procent bygger på spellistelyssnande idag.

En trist notis är att Spotify inte längre satsar lika mycket på ny dansmusik. Gamla låtar får ännu mer uppmärksamhet, tack vare AI-styrda algoritmer som plockar fram hits som folk gillar sedan tidigare. Säkra kort. De vill inte att folk ska hoppa över, än mindre hoppa ur, en spellista. Det sätter oss inför en rejäl utmaning. Tiden när Spotify hade redaktioner som jobbade hårt med personliga spellistor ökade chansen för ny musik att nå ut. Vi kämpar på och hoppas att trenden snart vänder. Våra egna spellistor får faktiskt en hel del uppmärksamhet, och det är ändå skönt.

Att driva skivbolag 2023 är som att vara i en musikalisk cirkus – utmanande, men sjukt roligt. Sociala medier har gett oss möjligheter att nå ut på ett helt nytt sätt, och varje gång vi ser ett band eller artist koppla upp sig med sina fans direkt och få viral spridning är som att vara ett barn på julafton. Senast var det Danzbanderz som blev tokviral på TikTok efter sitt framträdande på Musikhjälpen i Växjö i december. Det bara smällde till, och plötsligt sköt hans låtar i höjden till en ny yngre publik. Sociala plattformar har verkligen makten att göra musik känd.

Vi ser med stor förväntan fram emot 2024. Ny musik kommer att släppas, och vår YouTube-kanal kommer att vara som vårt eget lilla MTV – fast mycket bättre, skrev jag med lite glimten i ögat! Men det är verkligen en viktig plattform för oss.

Dansgolven har fått kämpa lite, men vi hoppas att bokare och arrangörer vågar tänka utanför dansgolvet. Ibland måste man skaka om lite för att få folk att släppa loss. Dansen behöver en ansiktslyftning!

Bara kolla upp i Malung under Dansbandsveckan. Visst, det finns skeptiker som inte tycker att partytältet hör hemma där, särskilt inte när Fröken Snusk och Dansbandskungen spelar. Men det är då ungdomarna kommer. Nästa generation som förhoppningsvis via EPA-dunken växer upp och har med sig kulturen och börjar gå på dans. Jag ser bara fördelar i att vår genre breddar sig.

Trots alla förändringar är vi väldigt optimistiska om framtiden. Musikvärlden förändras, och vi är med på resan. Tack för ett fantastiskt år, och vi ses på andra sidan högtalaren 2024! Och förresten, mina fredagssändningar fortsätter – för det finns inget bättre än att dela musik och skratt med er. Vi ses då!

/PÄR WINBERG, GÄSTKRÖNIKÖR