Hoppa till innehåll

Dansbandsnytt slog nya rekord med hästlängder: ”Förra veckan var makalös!”

Niklas Lindh, till höger, är redaktör och jobbar tillsammans med flera reportrar och krönikörer för att få Dansbandsnytt att växa.

Att satsningen på Dansbandsnytt tas emot på ett positivt sätt av läsarna är tydligt, och förra veckan slogs det tidigare läsarrekordet med mycket bred marginal. ”Spridningen på Facebook är dessutom helt otrolig”, säger Dansbandsnytts verksamhetssamordnare Niklas Lindh.

Trots att det knappt har gått tre och en halv månad sedan Dansbandsnytt startade, så har nyhetssajten snabbt växt i popularitet. Bara under förra veckan så registrerades 50 000 läsningar av Dansbandsnytts artiklar på sajten. Och publiceringarna på Facebook sprids också i snabb takt. Förra veckan hade Dansbandsnytt en räckvidd på Facebook på nästan 80 000 användare.

– Det säger en del om vilket behov det finns av att läsa nyheter om det som händer inom dansbandskulturen. Tyvärr är det generellt sett väldigt klent med dansbandsnyheter inom övrig media, men tillsammans med alla läsare kan vi förhoppningsvis bidra till att ge dansbandskulturen en starkare röst, säger Niklas Lindh.

Det var den 13 juli, några dagar innan Dansbandsveckan i Malung, som sajten Dansbandsnytt startade. Verksamheten drivs av professionella journalister tillsammans med andra engagerade personer med stor insyn i branschen. Dessutom är flera mycket namnkunniga personer knutna till Dansbandsnytt som krönikörer.

Kraftigare ökning än väntat

För varje vecka som har gått har alltfler läst artiklar hos Dansbandsnytt, och antalet som gillar och följer Dansbandsnytt på Facebook har stadigt ökat. Men ökningen under förra veckan blev betydligt kraftigare, säger Niklas Lindh.

– Ja vi försöker att ha ett både engagerande, berörande och ständigt aktuellt innehåll där det är en bra mix av både innehåll och tonalitet. Om det blir mycket debatt inom något ämne så är det viktigt för oss att också försöka erbjuda helt andra typer av innehåll, så att det ska finnas något för alla.

Men varför blev trafikökningen särskilt stor förra veckan?

Röda Korset

– Helt enkelt tack vare att vi hade ett innehåll som intresserade och engagerade många extra mycket. Det pågår dessutom mycket diskussioner i branschen om dans, dansbandens framtid, så kallade Spotifydanser med mera. Det här är diskussioner som har tagit särskilt stor fart efter artiklar och krönikor hos Dansbandsnytt.

– Men vi har också en mängd artiklar som berör på ett annat plan. Som exempelvis intervjun med Jan Oscarsson 50 dagar efter Jannez sista spelning, och så det första mötet mellan Ola Jonsson och Black Jack som vi kunde berätta om förra veckan. Det intresserade många. Och så självklart artikeln där flera av våra dansbandsprofiler hyllade Lasse Berghagen efter beskedet om hans bortgång. Det var av förklarliga skäl många som ville läsa om. Det berörde oss alla…

Hur många anställda är ni på Dansbandsnytt?

– Inga alls. Ingen av oss får eller tar betalt för det som vi gör, utan det är helt och hållet arbetsinsatser som görs av kärlek till den svenska dansbandskulturen. Men vi tror och hoppas att vi på sikt ska bli helt finansierade av annonser. När vi lyckas med det kommer vi att kunna växla upp verksamheten ytterligare och skapa ännu större närvaro och relevans.

Här kan man annonsera på Dansbandsnytt. Resten av året är annonspriserna särskilt låga, samtidigt som exponeringen ökar för varje vecka som går. Vill du annonsera på Dansbandsnytt? Klicka in dig via länken för mer information eller kontakta oss direkt om Du har några frågor eller speciella önskemål.