För varje månad som har gått så har Dansbandsnytt växt kraftigt, och har en mycket stor trafik på både nyhetssajten och Facebook. ”Det går så snabbt nu att vi nästan har svårt att hinna med”, berättar verksamhetssamordnaren Niklas Lindh.
Att en nyhetssajt som bara är fyra månader gammal har nått så många läsare och en oerhört stor räckvidd på så kort tid, hör inte till vanligheterna. Bara den senaste månaden har nyhetsartiklar på Dansbandsnytt blivit öppnade 190 000 gånger, och under samma period har sajten fått 70 000 besök.
Och på Facebook sprids nyhetsartiklar och krönikor från Dansbandsnytt med allt större fart. De senaste 28 dagarna noteras en räckvidd för Dansbandsnytt på hela 650 000 användare på Facebook.
– Det är såna siffror att man måste gnugga sig i ögonen, men de är kontrollerade av experter på datajournalistik och sociala medier, så det stämmer. Det enda jag kan säga är ett stort och innerligt TACK till alla som följer oss och läser våra artiklar, säger Niklas Lindh.
Samtidigt har ni knappt 6000 som följer er på Facebook….
– Ja och det är en bra siffra på fyra månader. Men det är inte antalet följare som är det viktigaste. Det är räckvidden och engagemanget på Facebook, för det relevanta är ju att vi når ut till så många som det bara är möjligt. Det i sig är ett kvitto på att innehållet i våra artiklar engagerar många. Och en räckvidd på 650 000 på bara fyra veckor säger väl allt…
Mycket nytt på gång
Det är intensiva veckor för flera av de inblandade i satsningen på det som redan har blivit Sveriges största nyhetstjänst för dansbandskulturen. Möten med arrangörer och dansband, och planering tillsammans med olika aktörer både på kort sikt och inför sommaren.
Kommer det att bli förändringar på Dansbandsnytt?
– Allt förändras alltid, och vi ska också vara aktiva, nyfikna, lyhörda och öppna för olika initiativ, önskemål och samarbeten som kan leda till att dansbandskulturen får en allt starkare röst. Här ska vi fortsätta och bidra som en oberoende och professionell aktör.
– Vi har också flera satsningar på gång, bland annat på Dansbandsveckan på Cinderella där vi kommer att finnas ombord på samtliga sju kryssningar. Då ska vi både producera artiklar och diskutera med olika aktörer kring dansbandskulturen i stort och olika typer möjliga av samarbeten.
Att annonsera på Dansbandsnytt
Hittills har utvecklingsarbetet av Dansbandsnytt varit så intensivt att personerna bakom sajten inte har hunnit lägga så mycket tid på olika kommersiella samarbeten. Men då nyhetssajten på sikt ska vara intäktsfinansierad så inleds nu ett arbete för att erbjuda annonsplatser för alla som är intresserade.
– Vi vill att både stora och små aktörer, arrangörer, företag och organisationer ska ha möjlighet att annonsera hos oss. Därför ska vi ta fram erbjudanden som är anpassade för olika önskemål och olika förutsättningar. Men det finns också en mängd företag som nu har en ny och attraktiv arena att nå ut till med sina produkter och tjänster.
Men hur kan man blanda oberoende nyheter med annonser?
– Inga problem om man är tydlig med att det är en annons eller ett betalt samarbete. Det är en förutsättning! Man måste vara ärlig med en sån sak mot läsarna. Annars påverkas trovärdigheten och man är inte schysst mot sina läsare och följare.
– Man ska kunna lita på vår oberoende och opartiska journalistik, och att vårt syfte är att ge dansbandskulturen en allt starkare röst. Så intäkter från annonser och kommersiella samarbeten går direkt till att öka förutsättningarna för ett ännu bättre och ännu bredare innehåll, avslutar Niklas Lindh.