Hoppa till innehåll

Dansbandsmusikerns enorma hälsoresa – fixade formen lagom till 65-årsdagen

Peter Malmqvist, till vänster innan 16 Weeks Of Hell drog igång, och höger bild när de 16 veckorna nu är över. Foto: Privat

Före- och efterbilden säger allt. Dansbandsmusikern i Kjellez får nu mängder av kommentarer från både publiken och kollegorna. Förändringen är så tydlig! 16 Weeks Of Hell blev en både utmanande och mäktig resa för Peter Malmqvist.

– Jag mår fantastiskt bra! Jag är pigg och glad och känner mig alldeles alert. Jag är i väldigt bra form, både fysiskt och mentalt.

Det var i vintras som Peter Malmqvist fick en fråga från Niklas Lindh på Dansbandsnytt om han ville medverka i en ”dansbandsupplaga” av det stentuffa tränings- och hälsokonceptet 16 Weeks Of Hell. Peter var snabb med att tacka Ja och förberedde sig för att börja planera för ett liv på turné med dansbandet och att samtidigt få till både träning och rätt typ av kost.

Efter bara tre veckor hände något omvälvande. Peter, som lever med diabetes typ 1 var inne på en rutinkontroll av sina värden.

– Jag har aldrig haft så bra värden, sa Peter efteråt. Blodtrycket var bra, blodfetterna likaså och mitt långtidssocker var på 4,4. Det är helt otroligt bra, så då är det inte så underligt att man mår lite bra också…

Ett bakslag – och vägen framåt

Träningsprogrammet fortsatte vecka efter vecka med stora framgångar för Peter, och snart fick han problem med att se tangenterna på sitt dragspel då magen hade minskat så mycket i storlek. Samtidigt blev Peter allt starkare muskulärt, men till slut sa kroppen ifrån.

– Ja jag fick smärtor på grund av överträning så jag tvingades vila från gymmet en tid. Det var tungt och kändes som ett riktigt bakslag. Men jag kunde ändå köra vidare med klok kost och power walks varje dag. Och nu har smärtorna lagt sig så det känns bra, och gymträningen har därefter kunnat anpassats med andra övningar, maskiner och redskap jämfört med tidigare. Och smärtan i kroppen är mindre än när jag började med 16 Weeks.

Hur känner du dig annars i kroppen när du vaknar upp till en ny dag?

– Numer känner jag mig mer taggad när jag vaknar. Jag är glad att kunna gå ut på power walk på morgonen, jag känner att jag vill ut och röra på mig och allting går lättare. Det är särskilt tydligt när man packar och bär när vi är ute på turné med orkestern. Det som var tungt förut känns så mycket lättare nu.

Att starta varje dag med en timme power walk är en vana som Peter tänker behålla. Foto: Privat

15 kilo mindre av Peter

Under de tre och en halv månader som har gått så har Peter successivt blivit alltmer vältränad samtidigt som vikten har rasat – från över 90 kilo inledningsvis till strax över 75 kilo idag. Det är något som har noterats med stort intresse av omgivningen, familj, vänner, kollegor och danspubliken. 

Och nu när projektet är avslutat så inleds nästa fas för Peter och hans nya vänner i den ”dansbandsgrupp” som har genomfört träningsprogrammet tillsammans inför öppen ridå, då allt har publicerats på Dansbandsnytt. För nu handlar det om att gå in i nästa fas, och förvalta de resultat som har uppnåtts så de positiva hälsoeffekterna består.

– Ja det gäller nu att fortsätta att tänka sunt – kanske inte fullt ut som 16 Weeks Of Hell, utan på ett lite annat sätt.

Röda Korset

Vad innebär det i praktiken?

– Jag kommer inte att sluta med mina power walks. Det kommer jag absolut att fortsätta med varje dag, för det ger mig en bra start på dagen. Jag har också planer på att träna på gym tre till fyra gånger i veckan och där kommer Ann-Cathrine Friberg, från Utängens Loge, att hjälpa mig med ett anpassat träningsprogram. Hon har ju varit med i det här programmet och har stor vana av gymträning sedan flera årtionden tillbaka.

– För nu handlar det inte att träna upp sig så mycket mer, utan snarare om att behålla den nivån som man har uppnått.

Ibland blir det en del träning även på det utegym som Peter passerar när han är ute på PW. Foto: Privat

Vad tror du om diabetesvärdena nu då?

– Sett till mitt insulinintag och mina blodsockervärden så fortsätter det på samma positiva sätt. Det är väldigt bra! Det här upplägget har varit något av ett elixir när det gäller diabetesen.

Hur mycket av kosten från det här programmet kommer du att behålla?

– Det kommer att vara övervägande, till mellan 80 och 85 procent. Framför allt i veckorna. Och kolhydratintaget kommer att vara väldigt minimalt fortsättningsvis för mig. Det enda undantaget är mitt eget potatismos som jag gör själv. Jag är fantastisk på att tillaga det! (Skratt) Men det viktigaste även då är faktiskt att storleken på portionerna ska vara rimliga, och klart mindre än förut. Då blir även det hållbart och mer sunt.

Hur skulle du vilja sammanfatta det här projektet?

– Jag ångrar inte en sekund! Det har gett mig en nystart och en kickstart in i 65-årsåldern.

/NIKLAS LINDH, REPORTER