Ett av Sveriges största dansband genom tiderna – skånska Wizex – är tillbaka efter sju års tystnad. Det meddelade bandets kapellmästare Eric Iversen i söndagens P4 Dans.
– En comeback är efterlängtad, inte minst av oss, säger Eric Iversen nu till Dansbandsnytt, och kommenterar också hur bandet ser på att spela till dans igen.
Det var 2019 som Wizex tog en paus, i samband med att sångerskan Anna Sköld slutade. Då hade bandet varit aktiva sedan 1963, eller 1973 i den klassiska sättningen. Nu har det skånska bandet beslutat sig för att starta upp igen genom att spela in ny musik – med en ny sångerska.
Ständiga framgångar
Wizex historia är lång. 1973 blev Kikki Danielsson sångerska i bandet och man fick hitlåtar som Miss Decibel. Svensktoppsveckorna blev många med sångerskan Lena Pålsson under 80- och 90-talen. Lena avlöstes av Charlotte Perrelli, då Nilsson, som 1999 vann Melodifestivalen och Eurovision Song Contest med Tusen och en natt. 2006 klev Anna Sköld in i bandet och formade en stark sångarduo med Thomas Lindberg. Men de senaste sju åren har bandet legat nere.
”För tidigt att svara på”
Nu har kapellmästare Eric Iversen tillsammans med övriga bandmedlemmar beslutat sig för att starta upp bandet igen – med nya sångerskan Mari Winquist, vilket Eric Iversen nyligen berättade om i P4 Dans. Dessutom dyker en gammal bekant upp bakom trummorna – bandets tidigare trummis Jerker ”Gurkan” Nilsson. Mari Winquist arbetar till vardags som kantor och sjunger även en del country. Kvar i Wizex kommer också Eric själv, Tommy Karlsson och Thomas Lindberg vara.
– En comeback är efterlängtad, inte minst av oss, säger Eric Iversen till Dansbandsnytt.
Huruvida Wizex kommer att återvända till dansbanorna är däremot oklart:
– Om det blir dans är för tidigt att svara på, säger Eric Iversen.
Något datum för när Wizex kommande musik släpps finns ännu inte.
/LINA HASKEL, REPORTER





