DIREKT FRÅN RIKSDAGSHUSET: Idag, 20 maj strax efter kl. 16, klubbades sänkt dansbandsmoms igenom i riksdagen, av förste vice talman Kenneth G Forslund. Därmed börjar den nya lagen att gälla 1 juli. Dansbandsnytt är på plats i riksdagens kammare.
– Det är bra att det blir av nu, men det har dröjt alldeles för länge, säger sångerskan Mona G till Dansbandsnytt.
Ett historiskt skeende i svensk dansbandshistoria har idag ägt rum. Efter flera decenniers outtröttlig kamp från branschhåll är det nu beslutat att entrémomsen på danstillställningar kommer att sänkas till samma nivå som andra kulturevenemang. Dansbandsnytts fotograf Sandra Hansson var på plats i riksdagens kammare när förslaget ”sänkt mervärdesskatt på tillträde till danstillställningar” klubbades igenom.

Många decenniers kamp
Den 25-procentiga momsen på dansentrépriser har länge ansetts vara orättvis, i jämförelse med biljetter till konserter där momsen är 6 procent. Under lång tid har dansbandsbranschen arbetat för en sänkning.
Många minns exempelvis demonstrationen hösten 2000, då ett stort antal dansband parkerade sina turnébussar utanför Riksdagshuset i Stockholm för att uppmärksamma frågan. Drivande bakom demonstrationen var bland annat musikern och bokaren Lars Heaster och Bert Lundqvist på Ekebofestivalen. En av alla som deltog i demonstrationen var Mona Gustafsson, då sångerska i egna dansbandet Mona G’s.
– Den dagen glömmer jag aldrig, säger Mona till Dansbandsnytt. Det var kul att vara med, det var en milstolpe för oss. Jag har ju ett dansbandshjärta som klappar för det här.
Hon är glad över dagens beslut, men önskar det hade kommit tidigare.
– Att det skulle ta så hemskt många år innan det blev av med momssänkningen, det är skamligt. Det är bra att det blir av nu, men det har dröjt alldeles för länge!
På den här länken (klicka för nytt fönster) ser du Mona Gustafsson dansa med Valje Nöjes numera bortgångne dansarrangör John Andersson på demonstrationen år 2000. (I bakgrunden, precis till höger om dansparet, syns Dansbandsnytts undertecknad som stolt skyltbärare.)
Dansbandsbranschen mötte kulturministern
De flesta riksdagspartier, oavsett partifärg, har under åren motionerat om sänkt dansbandsmoms, länge utan framgång.
I december 2024 träffade kulturminister Parisa Liljestrand (M) flera representanter för dansbands-Sverige för att samtala om dansbandsmomsen och få branschens syn på situationen.
– Andra kulturslag har en momssats på 6 procent, man tycker att man blir förfördelad. Det här är en jättestor del av många svenskars vardag och många svenskars möjlighet att få utöva kultur, sade då kulturministern.

Lagförslagets resa
I maj 2025 lade regeringen fram lagförslaget om sänkt dansbandsmoms. Efter remissrundor till berörda instanser kom så förslaget med i budgetpropositionen hösten 2025. Under våren i år har riksdagen berett frågan i skatteutskottet – en grupp av riksdagsledamöter från samtliga riksdagspartier.
Som väntat ställde sig utskottet bakom regeringens förslag och föreslog att riksdagen skulle bifalla – rösta ja till – propositionen. Detta har alltså skett idag (webbsändningen av beslutet går att se här).
Vilka effekter den sänkta dansbandsmomsen får i realiteten återstår att se. Det höjs en del röster om att entrépriserna nu bör sänkas, samtidigt som branschen verkar vara enig om att arrangörerna ska få möjlighet att investera i sin verksamhet, vilket i förlängningen kan gynna både dansband och publik.
/LINA HASKEL, REPORTER






