Hoppa till innehåll

Så ser hon på hoten mot dansbandsbranschen – och de största möjligheterna

  • Nyhet, Toppnyhet
  • 6 min read
Cattis Johansson vid LS TonArt Nöjesproduktion som arbetar med flera av landets största dansband. Foto: Privat/pressbilder

Cattis Johansson har arbetat med dansband sedan den andra halvan av 1980-talet och är ett välkänt namn inom branschen. Hennes produktionsbolag LS TonArt Nöjesproduktion arbetar med flera stora och välkända dansband som Lasse Stefanz, Perikles, Martinez och Kjellez.

Det här är mer än ett heltidsjobb. Det har mer blivit till en livsstil. På vardagarna sitter jag i princip i telefon hela dagen och betar av de mejl som kommer i inkorgen. På helgen har jag jour, för att snabbt kunna hitta ersättare till band som tvingas ställa in sin spelning på grund av sjukdom. Det är något hela tiden, säger Cattis Johansson.

Hela familjen Johansson/Nilsson andas dansband. Maken Gunnar Nilsson är trummis i populära Lasse Stefanz, sonen Tim spelar trummor i Arvingarna och sonen Hampus har tidigare spelat med Donnez.

– Det är en sådan familj som vi är, säger Cattis Johansson och skrattar.

I dag är hon en av de främsta dansbandsbokarna i Sverige och hon är agent åt flera populära band. Hon hjälper banden att profilera sig och ge det som publik och arrangörer vill ha. 

80-talet och Musikerförbundet

Klivet in i musiklivet tog hon via ett dataföretag i Stockholm.

Under andra halvan av 1980-talet var hon anställd på ett dataföretag, och var med och utvecklade ett bokningssystem för Musikerförbundets förmedlare. Hon var själv ute och installerade systemet och instruerade hur det fungerade.

– Jag träffade otroligt många människor i musikbranschen och några av dem blev jag riktigt personligt vän med. Det ena ledde till det andra och jag valde att byta bana och började på Svenska Musikerförbundets förmedlingscentral, FMC. Ett av de första dansbanden jag arbetade med var för övrigt Nick Borgens orkester, säger Cattis Johansson.

1999 flyttade Cattis och maken Gunnar med familj till Alingsås. Där började hon att arbeta på bolaget Tonart tillsammans med Klas Johansson.

– Vi jobbade väldigt bra tillsammans och Klas lärde mig verkligen allt om branschen. 2008 beslutade han sig för att trappa ner, säger Cattis Johansson.

Cattis Johansson är en mycket välkänd person inom dansbandsbranschen. Foto: Privat

Snarare disco än dansband

I samma veva slogs Tonart ihop med ett annat bokningsbolag och LS TonArt Nöjesproduktion bildades. Cattis tog över bolaget som hon i dag driver tillsammans med kompisen Monica Premberg.

– Monica är en av mina bästa vänner och vi har en tät kontakt varje dag.

Har du alltid gillat dansband och musiken?

– Nej, jag var en discotjej från början och hade inte med mig dansbandsmusiken på det sättet, utan intresset växte efterhand. När jag började arbeta med dansband, började jag också gilla musiken allt mer.

Hur är det att arbeta med dansband?

– Det är egentligen inga problem alls. De är otroligt självgående, jobbar hårt och klagar ytterst sällan.

Hur tycker du att 2023 varit?

– Ett år som varit lite både ock i spåren efter corona som fortfarande märks. Vissa band har det flutit på bra för, medan andra har haft det lite tuffare. Lasse Stefanz har haft ett extremt bra år och ska ju vara med i Melodifestivalen också. Intrycket annars är att publiken inte har hittat tillbaka. Det är lite trögt. Rent allmänt har de moderna banden klarat sig bättre än de mogna. Den äldre publiken är lite mer försiktig att hitta ut på dansbanorna igen verkar det som.

Hur ser det ut i dansbandsvärlden i stort just nu?

– Vi har ett allvarligt tapp på arrangörssidan. Flera ställen och arrangörer har försvunnit efter pandemin. Framför allt saknas det arrangörer i Norrland. Ett stort tapp märks också i Värmland som annars har varit ett starkt dansbandsdistrikt. I Skåne har arrangörerna däremot blivit fler, och flera av de populäraste dansbanden kommer därifrån också. Vi behöver få in nya och unga arrangörer över hela landet! Det skulle vara bra för branschen.  

– Ser vi till banden så är det några som klivit ner från heltid till deltid, och jobbar med något annat på sidan om. Det sätter också sina spår. 

Är det några nya dansband som är på gång att slå igenom?

– Ser man till vårt bolag så har vi Kjellez som har haft stora framgångar på kort tid. Nya Date startade upp i början på året. De har fått en ny sångare i Christian Haraldsson som är duktig. I bandet finns redan de som sjunger bra och jag tror mycket på Date med deras stämsång och allt annat.

Vad skulle kunna ge dansbandsbranschen ett värdefullt lyft?

– Dansbandskampen på SVT var ju fantastiskt bra för branschen när den kom. Ett liknande program skulle vara fenomenalt och välkommet! Sedan vore det bra om Sveriges Radio och P4 vågade spela mer dansbandsmusik på radio. Det finns fler bra band än Lasse Stefanz, Arvingarna och Sven Ingvars som i stort sett är de enda dansbanden som spelas på radion i dag. Att Bingolotto fortsätter att satsa på dansband är viktigt, även om genomslaget inte är lika stort i dag som det var förr när programmet var som absolut störst. Båtarna har blivit vår nya folkpark och det är viktigt att dansresorna fortsätter.

– Sedan skulle vi behöva branschträffar där band får chansen att visa upp sig. Sådana forum fanns innan pandemin, men har inte ploppat upp igen.

Vad tycker du om Lucianoz intåg i dansbandsvärlden?

– Det tycker jag är jättebra. Han drar till sig en yngre publik och det behöver vi verkligen. Med sin bakgrund får också en ny grupp av människor möta dansbandsmusiken. Jag hoppas att han snart väljer att åka ut med ett eget band och bjuder upp till dans. Dokumentärserien som TV4 sände om honom gav också bra PR för branschen och inte minst för Dansbandsveckan i Malung.

Finns det något mer att tillägga inför 2024?

– Ja, att Streaplers fyller 65 år som band nästa år!

LS Tonart arbetar med följande dansband: Ankies, Blixterz, Date, Donaldz, Flamingokvintetten, Framed, Grönwalls, Hollyz, Kjellez, Lasse Stefanz, Martinez, Mickeys, Perikles, Pia Pihlgrens, Sounders och Streaplers.

/ANDERS NORIN, REPORTER