Arrangörer av danstillställningar till streamad musik, som inte betalar licenser och avgifter för att få använda musiken, behöver tänka om. Det slår organisationen Stim fast sedan danser till inspelad musik har blivit allt vanligare. ”Vi kommer att titta på det här nu”, säger Adina Broström som är marknadschef på Stim till Dansbandsnytt.
Efter artiklar och krönikor på Dansbandsnytt om så kallade ”Spotifydanser” har det debatterats flitigt i olika Facebookflöden om att danstillställningar anordnas utan liveband, men till musik som ofta streamas via Spotify. Det skulle kunna innebära ett hårt slag mot både dansbanden och låtskrivarna som blir helt utan ersättning, och enligt flera dansbandsmusiker som Dansbandsnytt har pratat med riskerar det att bli ”slutet för dansbandskulturen”.
Att vara arrangör av danstillställningar, även om det är utan liveband, innebär att man behöver betala för sig, oavsett om det är ett företag, en icke vinstdrivande organisation eller en ideell förening som anordnar dansen. Det konstaterar Adina Broström som är marknadschef på Stim.
– De här danserna låter som fina och bra aktiviteter, men det som är viktigt att tänka på är att man ska ha tillstånd för att få använda musiken som ska spelas.
Även ideella föreningar ska betala
Det handlar i praktiken om tre olika tillstånd/licenser som krävs. Från organisationen Stim (Svenska Tonsättares Internationella Musikbyrå) krävs en licens för att få framföra musik offentligt.
– Ja och den utgår från om du tar inträde eller inte. I så fall blir det en kostnad per såld entrebiljett och det beror ju också på hur dyr biljetten är. Och om det är en gratis tillställning så blir det en avgift baserad på antalet besökare. Och här spelar det ingen roll om det är ett kommersiellt företag eller en ideell förening som står som arrangör, då alla behöver betala en avgift.
Handlar det om stora pengar?
– Nej det är skäliga priser och det är dessutom rimligt att de vars låtar man spelar, de som har skrivit låtarna, ska få betalt för det som de har gjort. För vi på Stim betalar ju sen ut pengar till de som har skrivit musiken som spelas. Det är viktigt att man som arrangör är en del av det kretsloppet om man anordnar såna här danser till exempel.
Inte bara Stim-licens
Men det räcker inte med en Stimlicens. Man behöver dessutom ett företagsavtal hos en musikleverantör där musiken kan streamas ifrån, då det inte är tillåtet att streama från Spotify som endast får användas för privat bruk. Dessutom ska en avgift betalas till organisationen SAMI (Svenska Artisters och Musikers Intresseorganisation) för att även artister och musiker ska få den ersättning som de har rätt till.
– Vi är väldigt medvetna om att det är en komplexitet i att det finns flera olika aktörer på samma marknad. Vi försöker jobba med att samarbeta för att göra så enkla lösningar som möjligt och att våra lösningar dessutom ska vara så lika varandra som möjligt.
Så totalt sett så kan det innebära en större kostnad än vad man kanske hade trott?
– Ja, men sen är väl värdet av det som man betalar för viktigt. För utan musiken hade man inte kunnat arrangera något alls. Det är kanske det perspektivet som man får ha med sig och att det är något som man ska tänka på när man gör upp sin verksamhetsplan. För att använda musik på det här sättet är inte gratis.
Dansarrangörer kommer att kontaktas
Organisationen Stim kommer nu att agera genom att främst informera arrangörer av danser till streamad musik om att de måste betala för sig, och även hur de ska gå till väga.
– Ja i och med att vår medvetenhet nu har ökat om att det finns ett litet hål på marknaden så kommer vi att agera på det så klart. Och det kan också vara så att vi kan ta betalt retroaktivt. Det har Stim rätt att göra. För ansvaret för att ansöka om licens för att kunna använda musik offentligt, ligger på den som använder musiken. Så innan man ens får börja använda musik så måste man ha sina rättigheter på plats. Annars så kan man bli betalningsansvarig i efterhand för den period som man har använt musik helt enkelt.
Hur långt tillbaka i tid som man kan tvingas betala retroaktivt för är lite oklart, men praxis är tre år, enligt Adina Broström. Men hon konstaterar att det viktigaste nu är att upprätta en dialog med arrangörerna av danser till streamad musik, för att hitta lösningar framöver.
/NIKLAS LINDH, REPORTER